ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

„Ce tip de freon are mașina mea?”: Ecologiştii au lansat o campanie de informare privind sistemul de aer condiționat auto

12:50 | 11.07.2024 Categorie: Societate

Chişinău, 11 iul. /MOLDPRES/.Inspectoratul pentru Protecția Mediului (IPM) a anunţat astăzi Campania de informare privind sistemul de aer condiționat auto cu genericul „Ce tip de freon are mașina mea?”. În cadrul acesteia vor fi explicate operațiunile de încărcare corecte ale automobilelor în perioada estivală, transmite MOLDPRES.

Potrivit IPM, sistemele convenționale de aer condiționat auto contribuie la creșterea consumului de combustibil cu până la 20% și la nivelul de CO2, accentuând poluarea mediului. În timp ce acum un deceniu doar 20% din automobile erau dotate cu sisteme de răcire, în prezent, toate automobilele sunt echipate cu astfel de sisteme. De-a lungul timpului, substanțele folosite ca agenți refrigeranți au evoluat semnificativ, atât din punct de vedere chimic, cât și în ceea ce privește impactul asupra mediului. Inițial, freonul auto (CFC-uri) utilizat era R12 (dichlorodifluorometan), care avea proprietăți ridicate de răcire, dar afecta grav stratul de ozon.

„Pentru a diminua acest impact, industria auto a trecut la hidroclorofluorocarburi (HCFC-uri), precum R134a, care deși au un impact mai redus asupra stratului de ozon, încă prezintă riscuri semnificative. În prezent, cel mai utilizat freon auto este R-134a, din clasa hidrofluorocarburi (HFC-uri), care nu conține clor și nu dăunează stratului de ozon, dar contribuie la încălzirea globală. De aceea, industria auto caută alternative cu un potențial de încălzire globală redus (GWP redus), precum R1234YF, care are un GWP de doar 4, dar este mai costisitor”, explică ecologiştii.

Majoritatea mașinilor au sub capotă o etichetă cu informații despre tipul de freon și cantitatea necesară pentru modelul respectiv. Mașinile mai vechi de 2017 utilizează freon R134a, în timp ce cele produse ulterior folosesc freon R1234YF.  Etichetele se găsesc pe capotă sau pe bara din dreapta, explică Inspectoratul de Mediu.

De asemenea, instituţia clarifică care sunt operațiunile de încărcare corecte. „Extrageți freonul rezidual existent în circuit. Îndepărtați conținutul de ulei din instalație. Vidați circuitul pentru testarea etanșeității. Depistați pierderile de freon și eventualele fisuri. Umpleți instalația cu freon și refaceți necesarul de ulei al acesteia”, punctează IPM.

„Pentru a preveni scurgerile de freon, apelați la servicii profesionale conform Regulamentului privind regimul comercial și reglementarea utilizării hidrocarburilor halogenate care distrug stratul de ozon, aprobat prin Legea nr. 852-XV din 14 februarie 2002, și Regulamentului privind măsurile de reducere a emisiilor provenite de la sistemele de climatizare ale autovehiculelor, aprobat prin HG1242/2016”, rezumă Inspectoratul pentru Protecţia Mediului.

 

img24005296

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!