Conferința Businessul Fructelor în Moldova la a X-a ediție. Platformă unde producătorii abordează tendințele sectorului horticol
14:53 | 05.12.2024 Categorie: Economie
Chişinău, 5 dec. /MOLDPRES/. Producători și exportatori de fructe, specialiști naționali și internaționali în domeniul horticol și-au dat întâlnire astăzi la cea de-a X-a ediție a Conferinței Businessul Fructelor în Moldova – considerat cel mai important eveniment horticol al anului. Conferința este organizată de către Asociația Moldova Fruct, cu suportul proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova, Fondului American pentru Întreprinderi Ucraina-Moldova (UMAEF) și Agenției de Investiții din Moldova, transmite MOLDPRES.
Evenimentul a devenit, pe parcursul a 10 ani, o platformă unde profesioniștii abordează tendințele sectorului horticol, inovațiile în materie de tehnici, soluțiile de sporire a productivității și competitivității, menținerii și creșterii calității fructelor, precum și identificarea a noilor piețe de desfacere, explorarea de noi oportunități de afaceri și parteneriate.
Prim-ministrul Dorin Recean a felicitat comunitatea de afaceri pentru progresul remarcabil al produselor moldovenești, recunoscute acum pe plan internațional pentru calitatea lor. În contextul schimbărilor climatice, premierul a subliniat importanța investițiilor sustenabile, în special în infrastructura de irigații, pentru a sprijini dezvoltarea pe termen lung a sectorului horticol.
„Pentru a asigura profitabilitatea afacerilor cu fructe trebuie să ne adaptăm provocărilor generate de factorii geopolitici și intemperiilor climaterice. Accesul redus la apă, forța de muncă și finanțare reprezintă provocări majore pentru sectorul horticol. Este esențial să colaborăm pentru a ne consolida pozițiile pe piețele noi și pentru a găsi soluții reale la aceste provocări, aceste subiecte sunt incluse în agenda ediției aniversare a Conferinței Businessul Fructelor”, a declarat președintele Asociației Moldova Fruct, Vitalie Gorincioi.
Prezentă la eveniment, ministrul Agriculturii și Industriei Alimentare, Ludmila Catlabuga, a menţionat că ministerul sprijină fermierii care doresc să investească în sectorul horticol, prin intermediul subvențiilor. „Obiectivele noastre strategice pentru perioada 2021-2025 includ extinderea suprafețelor perene, creșterea producției globale de fructe, precum și dezvoltarea infrastructurii de post-recoltare și procesare, creșterea capacității de depozitare frigorifică și crearea caselor de ambalare noi. În anul 2024, ministerul a elaborat conceptul proiectului Legii Horticulturii și a Oficiului Horticol, iar în prezent se muncește la programul dedicat consumului de fructe proaspete în școli și grădinițe”, a estimat Catlabuga.
2024 a fost un an plin de provocări pentru sectorul de fructe. Condițiile meteorologice nefavorabile: înghețuri în primăvară, secetă extremă vara și ploi abundente în perioada de recoltare a cireșelor, strugurilor și maturare a merelor, au creat dificultăți producătorilor. Cu toate acestea, fructele moldovenești și-au menținut poziția pe piețele de export, datorită investițiilor enorme realizate de producători și exportatori în echipamente de prerăcire, sortare și ambalare. Pe de altă parte, anul 2024 a fost unul de succes pentru caisele moldovenești. Volumul de caise exportate a atins cifra de 13,2 mii tone, un record istoric pentru țara noastră. UE a fost destinația principală pentru 56% din caisele exportate în 2024.
În pofida recoltei mai mici obținute în 2024, cauzată de condițiile climaterice nefavorabile, prunele moldovenești își consolidează poziția pe piața UE, unde au fost exportate 79.2% comparativ cu 76% în anul 2023.
„Pentru noi, recolta de prune a anului 2024 reprezintă mândria companiei. Suntem apelați zilnic din diferite colțuri ale Europei, iar prezența noastră constantă în vizorul comercianților o demonstrează calitatea pe care o livrăm. Tot datorită calității oferite, am reușit să exportăm fructe în cadrul celei mai mari rețele de supermarketuri din Europa. Ediția din acest an a Conferinței Businessul Fructelor se axează, în mare parte, pe menținerea și creșterea calității fructelor. Cred că anume calitatea fructelor ne va face să jucăm într-o altă ligă”, a declarat Ion Ionaș, manager Ionex Trans.
Volumul exporturilor de mere în anul 2024 va crește cu aproximativ 10% față de anul trecut. Eforturile de promovare dau rezultate. Astfel, în primele 11 luni ale anului 2024, exporturile către UE atinge cifra de 23 mii tone comparativ cu 11.8 mii tone în aceeași perioadă a anului 2023. Merele moldovenești își consolidează pozițiile în Marea Britanie și Olanda, iar Arabia Saudită ocupă locul 4 în clasamentul destinațiilor de export a merelor moldovenești (3800 tone exportate în 2024).
„Prețul de comercializare a merelor în acest an este triplu față de 2023. În ciuda temperaturilor neprielnice, am reușit să menținem cantitățile la nivelul anului precedent, datorită irigării. Ne propunem să facem mai multe exporturi în a doua jumătate a lunii ianuarie, iar destinațiile sunt Marea Britanie, România, Suedia, Lituania și Arabia Saudită”, a relevat Valeria Caduc, managera Smarta-AS.
Potrivit participanţilor, a fost un an complicat din cauza temperaturilor înalte, însă datorită irigării, efectele nu au fost simțite. „Am reușit să ne menținem poziția pe piețele Uniunii Europene și cele arabe. Pentru ultima destinație, soiurile Gala sunt înalt apreciate. În acest sens, depunem eforturi pentru a răspunde solicitărilor pieței și livrăm ceea ce cer consumatorii. Anume din acest motiv, evenimente precum Conferința Businessul Fructelor sunt oportune. Aici reușim să facem schimb de experiență, să ne documentăm de la specialiști de renume despre tendințele de pe piață și să punem în aplicare noile soluții din domeniu”, a menționat Valeriu Matcovschi, director general, Darurile Basarabiei SRL.
Pentru struguri se înregistrează o dinamică pozitivă a exporturilor către UE, astfel, în primele 11 luni ale anului 2024, către UE au fost exportate 31.2 mii tone sau 58.7% din toți strugurii moldovenești exportați comparativ cu de 26.4 mii tone sau 36.4%, în aceeași perioadă a anului 2023.
Prunele moldovenești, caisele și strugurii s-au vândut, în acest an, în cele mai mari rețele de supermarket din Uniunea Europeană, respectând rigori stricte de calitate și ambalare.