ro ru en

Agenția
Informațională
de Stat

MEC a prezentat rezultatele monitorizării examenelor de absolvire a gimnaziului. „Au fost constatate cazuri în care nota a fost majorată cu 30%”

15:04 | 21.06.2024 Categorie: Societate

Chişinău, 21 iun. /MOLDPRES/. Desfășurarea examenelor de absolvire a gimnaziului a fost în mare parte regulamentară, fără incidente, însă în unele comisii raionale de evaluare „au rămas în continuare vechile practici defectuoase de evaluare a testelor”. Aceasta este una dintre concluziile monitorizării examenelor desfășurată de către Ministerul Educației și Cercetării, transmite MOLDPRES. 

Pentru prima dată examenele de absolvire a gimnaziului au fost monitorizate și de către voluntari delegați de MEC. Astfel, în cele patru zile de examen, circa 400 de voluntari au fost implicați în monitorizarea corectitudinii desfășurării probelor. Aceștia au ajuns în 185 de scoli din raioanele Briceni, Cahul, Cantemir, Cimișlia, Dubăsari, Drochia, Rezina și Șoldănești. Aceste raioane au fost selectate pornind de la diferențele mari înregistrate la examenele de clasa a IX-a comparativ cu cele de bacalaureat și a discrepanțelor enorme între numărul de note de 9 si 10 la examenul de clasa a IX-a și cele de BAC.

O primă concluzie a monitorizării este ca dacă desfășurarea probelor de examen în instituțiile de învățământ a fost în mare parte regulamentară, fără incidente, atunci în unele comisii raionale de evaluare au rămas în continuare vechile practici defectuoase de evaluare a testelor de examen. S-au constatat cazuri în care nota a fost majorată și cu 15 puncte, la un barem de 50 de puncte asta înseamnă aproximativ 30%. Au fost reevaluate eșantionat 30% din totalul testelor pentru fiecare disciplină de examen pentru fiecare instituție de învățământ din cele opt raioane. În total, au fost reevaluate 4140 de teste, în cadrul a cinci comisii republicane de reevaluare”, a afirmat astăzi la o conferință de presă ministrul Educației și Cercetării, Dan Perciun.

Potrivit oficialului, în unele raioane cum ar fi Cimișlia, Drochia și Șoldănești, comisiile raionale de evaluare au respectat „în mare parte prevederile regulamentului privind organizarea examenului, iar profesorii evaluatori au aplicat corespunzător baremul de notare”.

Totodată, la polul opus sunt raioanele Cahul, Rezina și Dubăsari, unde au fost constatate „diferențe mari” între punctajele acordate, de la 5 până la 15 puncte în plus în unele teste din anumite instituții de învățământ. Astfel s-a decis ca în 13 instituții din cele trei raioane, să fie reevaluate integral toate testele scrise de absolvenții claselor a IX-a. 

„Aceste reevaluări au demonstrat că avem o problemă sistemică în multe raioane din țară când este vorba despre corectitudinea evaluării. Se vede foarte clar care sunt acei examinatori care în mod constant au notat necorespunzător elevii. O să vedeți și câteva exemple care sunt strigătoare la cer, unde pentru nici un fel de răspuns, a fost acordat punctaj maximum. Acest exercițiu a relevat că este nevoie de o mai bună monitorizare a activității direcțiilor de învățământ, a comisiilor de examene la nivel raional, pentru ca astfel de abateri să nu fie comisie și pe viitor. Pentru acest an, au fost transmise concluziile reexaminărilor în toate cele opt raioane. Așteptăm ancheta lor internă pentru a stabili cum a fost posibilă comiterea acestor abateri și ce a stat la baza lor”, a menționat Dan Perciun.

În acest an, mecanismele de securizare a testelor de examen au permis identificarea instituțiilor de învățământ de unde au avut loc scurgerile de informații și de unde au fost publicate testele în timpul examenelor. „În timpul examenelor, un fost șef de Direcție din Glodeni a publicat pe Facebook, accidental, rezolvarea examenului la istorie. El urma să transmită, probabil, în privat această rezolvare, dar a greșit butonul și a publicat pe facebook. Am transmis acest caz la Poliție”, a menționat Dan Perciun.

Credem că este timpul să renunțăm la practicile ilegale și să învățăm elevii din exemplul propriu cât de importante sunt corectitudinea și integritatea. O notă de 10 obținută prin furt nu te face nici un profesionist bun, nici un om de valoare. Nimeni nu-și dorește un absolvent cu o diplomă cu note mari căruia îi lipsesc integritatea și performanța. Toleranța zero față de corupție la examenele de absolvire a gimnaziului este crucială pentru asigurarea unei educații corecte și echitabile. Corupția la aceste examene subminează încrederea în sistemul educațional și afectează în mod direct șansele reale ale elevilor de a-și demonstra cunoștințele și abilitățile”, a afirmat ministrul Educației. 

În aceste condiții, șeful de la Educație a explicat că pe viitor autoritățile își propun să organizeze și la examenele de absolvire a gimnaziului centre de examene după modelul celor de la BAC. „Vom continua anul viitor monitorizarea externă a examenului de absolvire a gimnaziului. Vom implementa la scară largă reexaminarea testelor de examen astfel încât să ne asigurăm că niciun copil nu a fost nedreptățit sau dimpotrivă a fost avantajat pe nedrept”, a conchis Perciun.  

Examenele naționale de absolvire a gimnaziului s-au desfășurat în perioada 3 - 13 iunie, iar rezultatele au fost anunțate pe 20 iunie.

img24004651

img24004651

img24004651

img24004651

img24004651

Orice material publicat pe pagina web a I.P. „Agenția Informațională de Stat „Moldpres” este proprietatea intelectuală a Agenției, fiind protejată de legislația privind drepturile de autor și drepturile conexe. Preluarea și/sau folosirea acestora se va face doar cu referință obligatorie la sursă și fără denaturarea textului. Vă mulțumim pentru înțelegere!